Future City kan vara en del av alla skolämnen

Fagrabäckskolans modell– Eleverna får kontakt med livet utanför skolan och de får lära sig vad som är viktigt i näringslivet. Att kunna leverera saker i tid till exempel. Det säger Louise Thoreson Roth, lärare på Fagrabäckskolan i Växjö, på konferensen Tekniken i skolan när hon berättar varför hon jobbar med Future City.

Louise och hennes kollega Amela Caprnja har deltagit två år i Future City och ser stor nytta med det.

– Det går att använda Future City i alla ämnen, förutom hemkunskap. Där har jag inte kommit på hur vi ska använda det än, säger Amela.

Har provat två olika upplägg

Första året hade Fagrabäckskolan två klasser som jobbade med Future City. De jobbade med Future City på tekniken, samhällskunskapen, bilden och svenskan.

Det andra året låg Future City som en del av en temavecka med temat En bättre värld. Det var en blandad grupp med elever från sjuan, åttan och nian som deltog. Under temaveckan jobbade de mycket med modellen, hade gästföreläsare och gick på studiebesök. Niorna i gruppen fortsatte sedan jobba med Future City under tekniklektionerna och uppsatserna löste de genom att alla skrev en varsin uppsats som sedan sammanställdes av en elev.

– Det är en härlig känsla att se eleverna växa när de möter näringslivet och ser att de är eftertraktade, säger Louise.

Louise berättar vidare att en av hennes elever blev så inspirerad av ett av föredragen på riksfinalen, där en ung kvinnlig arkitekt berättade om hur hon och hennes kollegor planerar en helt ny stadsdel, att hon funderar på att läsa till civilingenjör så att hon kan jobba med samhällsbyggnad i framtiden.

Future City kan vara en del av alla skolämnen